Les lleis per kaixeritzar utensilis per Pessakh (continuació)

El següent text és una adaptació de l’article «The Laws of Koshering Vessels for Pesach – claning the refrigerator», publicat originalment a Halacha yomit el dia 26 de març del 2019.


Ja hem explicat que, per Pessakh, cal emprar utensilis de cuina que no hagin absorbit khamets, siguin nous o que s’hagin kaixeritzat per Pessakh. La forma usual de fer-ho és de la mateixa manera en què es fa servir.

Kaixeritzant plats

En tant a plats i bols que fem servir per servir-hi menjars calents, però que no emprem com a «K’li Rixón» (traduït seria més o menys «recipient primer», per exemple, un pot on bullim aigua directament sobre el foc), és a dir que quan hi posem el menjar, ho fem a partir d’un altre pot, olla o utensili (que seria on l’hem cuinat, de forma directa sobre el foc), llavors el procés de kaixerització és igual que la forma com emprem aquell plat, bol o similar.

Per exemple, tirant-hi aigua bullent des d’un «K’li Rixón» (des d’una tetera elèctrica on hem bullit l’aigua) i, d’aquesta forma, ens estarà permès emprar-lo durant Pessakh.

En tant als plats de vidre, bastants dels rixonim, incloent-hi el Raixbà (Teixuvot 233), segueixen la norma derivada de Tosafot Avodà Zarà 33b, per la que es determina que el vidre no absorbeix partícules de menjar i no necessita ser kaixeritzat en cas de fer servir plats de vidre per menges prohibides o khamets. Maran Ovadia Yossef zt”l, segueix també aquesta halakhà (Yabia Omer 4:41) inclús per elements de pyrex i duralex, ja que els atorga el mateix estatus halàkhic que el vidre i, per tant, es poden kaixeritzar per Pessakh, fins i tot segons la tradició aixkenazí.

Utensilis de terrissa o porcellana

El sistema que acabem d’explicar només s’aplica a utensilis fets de plàstic o metall; els plats de terrissa o de porcellana no es poden kaixeritzar per Pessakh, ja que la Torà ens diu que la terrissa mai pot alliberar allò que ha absorbit, tal com diu el verset «Un plat de terrissa [en] que s’hagi cuinat [el sacrifici] s’haurà de trencar» (Vaicrà-Levític 6:21). I el mateix cal aplicar a la ceràmica i a la porcellana, ja que no es poden kaixeritzar per Pessakh.

Un cop, l’any 5730 (1970), quan Maran zt”l (Ovadia Yossef) exercia de Rabí en cap de Tel Aviv-Jaffa, Maran zt”l va sentir a dir que alguns propietaris de restaurants volien kaixeritzar plats de ceràmica per Pessakh, i els va enviar una carta dient-los que, d’acord a l’Halakhà, hom no pot kaixeritzar aquesta mena de plats per Pessakh. Els va dir que havien de comprar plats nous i, només després, rebrien l’autorització del rabinat per poder obrir durant la festa (Yalkut Yosef, Volum 3, pàgina 399).

El Radbaz (N. del T.: David ben Solomon ibn (Abi) Zimra, rabí expulsat el 1492 que va esdevenir Rabí en cap d’Egipte) diu (Volum 3, capítol 401) que als utensilis de porcellana se’ls aplica exactament la mateixa llei que a la terrissa i, per tant, és impossible kaixeritzar. Molts altres poskim (N. del T.: rabins o savis que dicten quina és l’halakhà) coincideixen, incloent-hi el Peri Khadaix, Hagaon Rabbeinu Eiahu Yisrael al seu Sefer Xenei Eliyahu, i Hagaon Rabbeinu Khaim Palagi al seu Sefer Mo’ed Le’Kol Khai, entre d’altres.

Paelles

Pel que fa a les paelles que es fan servir per fregir khamets en oli, hi ha discordança entre els Poskim sobre si es poden considerar, halàkhicament, com un recipient on s’hi cuinen menjars fets de khamets i si l’haga’la seria suficient o, com que no s’hi fa servir gaire líquid per cuinar-hi, hauria de tenir l’estatus halàkhic d’una graella, que requereix «Libún», passar-ho per foc. La tradició sefardí és que amb haga’là n’hi ha prou per a kaixeritzar paelles (durant la resta de l’any, si la paella ha absorbit sabors de menjars prohibits, cal passar-la per foc fins i tot tenint en compte la tradició sefardí), mentre que els askenazim, d’altra banda, acostumen a passar-les pel foc directament.

Maran Rabbeinu Ovadia Yossez zt”l, escriu que fins i tot d’acord a la tradició aixkenazí, no és necessari passar la paella per les flames fins al nivell que el metall es torni vermell; més aviat un «libún» lleuger, per exemple que la paella s’escalfi el suficient perquè un bri de palla sec que hi entri en contacte, es cremi.

La nevera

La nevera s’hauria de netejar bé, de forma que no hi quedi ni tan sols una molla de khamets, i llavors està permès fer-la servir per Pesaskh sense cap mena de treva, ja que mai ha absorbit cap sabor de khamets, perquè sempre es fa servir amb menjars freds.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada