Kaixeritzant un forn per Pessakh

El següent text és una adaptació de l’article «Koshering an oven for Pesach», publicat originalment a Halacha yomit el dia 27 de març del 2019.

Pregunta: Es pot kaixeritzar el forn d’una casa per Péssakh?

Resposta: Maran zt”l parla d’aquest tema en diferents de les seves obres (entre d’altres, Yabia Omer, Vol. 5, Yore De’ah, capítol 7) i és un tema halàkhicament complex per diferents raons.

Quan es cuinen coses en un forn, el menjar allibera vapor que s’absorbeix per les parets del forn, i a la següent vegada que es fa servir el forn, el sabor d’aquest vapor s’allibera i passa al menjar que es cuina. Per tant, és obvi que hom no pot fer servir el mateix forn per cuinar carn i làctics durant l’any, excepte si es kaixeritza entre el seu ús amb carn i el seu ús amb làctics.

De forma similar, tal com hem explicat, la forma de kaixeritzar qualsevol utensili que absorbeix sabors és la mateixa forma en què s’absorbeixen els sabors, ja que la norma diu «de la mateixa forma que absorbeix, allibera». Per tant, un pot o una olla metàl·lics que es faci servir per cuinar menjar directament sobre el foc, s’ha de kaixeritzar mitjançant el procés d’Haga’là, que és immergir l’utensili en un utensili més gran ple d’aigua bullent al foc. D’aquesta forma, l’utensili allibera els sabors que ha absorbit.

Maran HaXulkhan Arukh (capítol 451) diu que els utensilis que es fan servir directament sobre el foc han de kaixeritzarse a través de foc. Aquest procés s’anomena «Libún». Per exemple, unes graelles que es posen de forma directa sobre el foc, s’han de kaixeritzar passant-les també per foc fins que surtin espurnes del metall (fins que es torni vermell). Encara que les graelles, quan es fan servir a la brasa, no arribin a posar-se de color vermell, el mètode de kaixerització és Libún, fins que el color del metall sigui, en tot cas, vermell.

Basant-se en això, podríem dir que un forn, que funciona a temperatures molt altes, caldria kaixeritzar mitjançant Libún, cosa gairebé impossible en l’àmbit pràctic.

Malgrat això, en tant als forns, els Poskim escriuen que com no s’empren les parets del forn i tan sols posem el menjar en safates, l’única preocupació és el vapor que es dispersa dins del forn durant les coccions. Com que el forn absorbeix els sabors del menjar a través del vapor, el procés de kaixerització serà, igualment, escalfant el forn a la temperatura màxima, essent això suficient.

Tanmateix, fins i tot quan aquest és un tema de discordança entre els Poskim, ja que algunes autoritats asseguren que fins i tot els forns d’una casa s’han de kaixeritzar mitjançant Libún. Per tant, alguns actuen de forma estricta i no kaixeritzen els seus forns de cap manera; en compren un d’especial per Pessakh. D’altres diuen que, a escala pràctica, és molt difícil netejar el forn sencer de forma que no hi quedi ni tan sols la més mínima partícula, pel que no fan servir els forns durant Pessakh a menys que el forn pugui assolir una temperatura tan alta que incineri tot el seu contingut (com els forns autonetejables). Tot i això, no farien servir un forn convencional durant la festa.

No obstant això, i d’acord a la lletra de l’halakhà, Maran Rabbeinu Ovadia Yossef zt”l diu que hi ha formes de kaixeritzar un forn convencional per Pessakh. En efecte, el seu fill, el gran Rixón leTzión, Hagaon Rabbeinu Ytzkhak Yosef Shlit”a, ho debat també a Yalkut Yosef, volum 3, pàgina 360, i dictamina el següent:

Un forn elèctric s’ha de netejar el més profundament possible i deixar sense ús durant vint-i-quatre hores abans de kaixeritzarlo. S’ha de connectar a la màxima potència i deixar-lo connectat durant uns vint minuts, per tal que l’escalfor del forn pugui treure el vapor restant del forn.

D’aquesta forma, es permet fer servir el forn de casa inclús per Pessakh, d’acord a Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l. Tot i això, les safates on es cuina khamets de forma regular durant l’any s’han de kaixeritzar mitjançant el mètode del Libun.

És un costum fer servir safates especials, o d’un sol ús, per Pessakh. Algunes persones actuen de forma distesa en aquest aspecte, i tan sols realitzen Haga’là en aquestes safates.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada