L’hagadà és el llibre que es fa servir a les llars jueves la nit de Péssakh per commemorar, celebrar i relatar la sortida del poble d’Israel d’Egipte, tal com es descriu al Llibre de Xemot. La lectura de l’hagadà, que significa literalment “conte” o “narració”, està basada en la interpretació del manament bíblic:

“I explicaràs al teu fill aquell dia dient: és per això que Déu va fer per mi quan vaig sortir d’Egipte” (Xemot 13: 8).

Tradicionalment, les famílies es reuneixen la nit de Péssakh per a un sopar ritual anomenat Seder que significa “ordre”. Durant el Seder es relata la sortida d’Egipte amb la lectura de l’hagadà.

Uns dels manuscrits jueus més bells (i vells, per antics) que han arribat fins a dia d’avui, són precisament les hagadot catalanes, de les quals n’anirem parlant aquests dies.

La Hagadà Germana

Avui us presentem la hagadà anomenada “Germana” coneguda també en anglès com la “Sister Haggada“. S’anomena germana ja que és molt similar a l’Hagadà d’Or o “Golden Haggada“. La Hagadà Germana conté 64 folis de 230x190mm. Consta de 34 folis amb miniatures il.lustrades a pàgina sencera. Cada foli està dividit en dues vinyetes, que representen un total de 62 vinyetes en què es descriuen els relats narrats als llibre Bereixit i Xemot. S’hi afegeixen, a més, quatre vinyetes amb escenes rituals.

Un joc per a xics i grans

Us proposem un joc que agradarà tant a xics com a grans. Es tracta de cercar dins l’Hagadà Germana els següents elements i dir-nos la pàgina exacta on es troben. Aquí us passem l’enllaç al manuscrit: http://www.bl.uk/manuscripts/Viewer.aspx?ref=or_2884_fs001r#

1. Una matzá decorada amb una estrella de David.
  2. Dues lletres lamed que semblen dues girafes.
  3. Uns escuts amb Senyeres catalanes.
  4. Un senyor amb un barret blau.
  5. Un drac menjant-se una lletra.
  6. Un nanet amb un martell
  7. Un senyor/a fent ganyotes.
  8. L’interior d’una sinagoga.
  9. La construcció de l’arca de Noè
  10. El poble d’Israel creuant el mar.

Si voleu compartir les vostres respostes o demanar ajuda per cercar-les, ens trobareu al face de la Nova Escola Catalana: https://www.facebook.com/NovaEscolaCatalana/