A la quarta alià de paraixat Balak, Bilaam diu a Balak: “‘Queda’t al costat de la teva ofrena quan [jo] marxi [a fer un passeig]. Potser Déu se m’apareixerà, i Ell em mostrarà alguna cosa que et pugui dir’, i va marxar sol”.

Rabí Ovadia ben Jacob Sforno ens explica que quan Bilaam demana a Balak que es quedi al costat de les ofrenes preparades, és amb intenció literal. I ho enllaça amb un vers de Levític, “ja que és la sang allò que fa expiació per la vida [d’un home], ja que l’explicació d’aquesta cita és que quan es porta un sacrifici animal davant Déu, cal considerar que es tracta dels propis membres i sang, allò que s’està oferint. D’aquesta manera, associant el sacrifici a un mateix, la intenció serà la correcta per tal que es produeixi la petició que es demana (Ovadiah ben Jacob Sforno, Commentary on the Torah, traduït i comentat per Rabí Raphael Pelcovitz, p. 772).

Mentre Balak es prepara, Bilaam marxa. S’allunya de la zona, sol. Per què? Sforno ens ho explica: Bilaam pensa que potser en solitud podrà arribar a un nivell profètic suficient perquè Déu li comuniqui alguna cosa. Malgrat això, el nivell no hauria pogut ser mai el de Moisès. Bilaam es conforma amb un nivell semblant al de la primera experiència de Moisès amb Déu, a l’arbust en flames, abans que fos elevat a la perfecció, com està escrit (a ShemotÈxode 3:4), “i Déu va veure que es girava per veure, i Déu el va cridar” (Ovadiah ben Jacob Sforno, p. 772).

Al comentari sobre el vers de l’Èxode, Sforno detalla progrés gradual de Moisès, des de la primera experiència de Déu fins a arribar a la perfecció completa. Bilaam, per tant, està expressant el seu desig d’aconseguir encara que sigui el nivell més baix que va aconseguir Moisès. I, efectivament, Déu es comunica amb Bilaam.

Però com la intenció no és la correcta, assolir un nivell elevat de profecia no li servirà de res, a Bilaam. La intenció de tot l’episodi és maleir al Poble d’Israel. I a les tres primeres aliot de la paraixà, queda ben clar quina ha de ser la intenció de Bilaam en tot. Però per alguna raó, Bilaam no acaba d’entendre-ho.

Si la intenció no és la correcta, és a dir si no es fan les coses per a construir, després no cal que ens sorprenem quan apareguin resultats desagradables.

Xabat xalom!