Introducció

El Rabban Ximon ben Gamaliel d’aquesta mixnà no és el mateix Rabban Ximon ben Gamaliel que hem vist a les mixnaiot anteriors, sinó el seu besnét, el fill de Rabban ben Gamliel de Yavne. Ell va ser el patriarca després de la revolta de Bar Kokhva (132-135 EC). Va viure a la Galilea, que va esdevenir el centre del Judaisme després de la revolta. Moltes de les seves afirmacions i ensenyaments apareixen a la Mixnà. Va ser el pare de Rabí Judà haNassí, que va editar la Mixnà.

Mixnà 18

Rabban Ximon ben Gamliel diu: «Sobre tres coses recolza l’univers: sobre el judici, sobre la veritat i sobre la pau; ja que s’ha dit:

“Jutgeu a les vostres portes amb veritat i amb un judici pacificador” (Zacaries 8:16)».

Explicació

Vegeu que aquesta mixnà està molt a prop de l’estil de la mixnà 2 a l’inici del capítol. Això no és accidental. L’editor de la Mixnà va escollir començar i acabar la unitat amb un llenguatge i estil similars, potser per ajudar a memoritzar-lo. Aquesta mena d’estructura literària no és estranya a la Mixnà.

Tot i això, hi pot haver diferències entre les dues mixnaiot. Algunes versions de la nostra mixnà diuen «el món existeix», i no «es recolza/sosté». El Meiri comenta que la diferència és que a la mixnà 2, Ximon haTsadik ensenya les tres coses sense les quals el món s’esfondraria: la Torah, el servei al Temple, i la pràctica d’actes de pietat i bondat. La nostra mixnà ensenya coses sense les quals el món podria mantenir-se, però l’estructura política/social s’esfondraria. Sense justícia i pau, el món seria anàrquic, ple de perill.

Justícia: els Rabins també deien que qualsevol jutge que jutja de forma correcta és un company de Déu en la creació. Crear un món just és una de les responsabilitats de tots els humans, siguin Jueus o no.

Veritat: Alguns comentaristes entenen això com parlar amb la veritat a la resta de persones. Altres ho entenen com un reconeixement de Déu.

Pau: Sense pau, fins i tot si una persona té riquesa personal i totes les coses materials que necessita, no podrà gaudir-les, perquè la guerra trencarà la seva vida. L’estudi adient de Torah tampoc seria possible de realitzar en temps de guerra i conflicte. Aquesta afirmació també es pot entendre com pau entre el poble d’Israel, com vam aprendre a la mixnà 12.

El Talmud Yerushalmi comenta que aquests conceptes estan connectats. Si hi ha justícia, hi haurà veritat, i si hi ha veritat i justícia, hi haurà pau. Per això totes tres s’aprenen d’un vers.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.